Wymiana klocków hamulcowych – co warto wiedzieć?

Samochód to maszyna, która wymaga regularnego i bardzo częstego serwisu. Poszczególne części auta zwyczajnie się zużywają i tracą przez to swoje właściwości. Dotyczy to nie tylko takich części jak opony, żarówki lub wydech, lecz przede wszystkim poszczególnych elementów układu hamulcowego. W końcu to właśnie hamulce poddawane są w aucie największym obciążeniom i siłą rzeczy muszą podlegać częstym wymianom. Dotyczy to przede wszystkim klocków hamulcowych.

Jak działają klocki hamulcowe?

Żeby zrozumieć, jak wielką pracę wykonują każdego dnia samochodowe hamulcowe klocki, warto poświęcić chwilę uwagi na zapoznanie się z zasadą działania układu hamulcowego.

Każdy kierowca wie, że naciskając hamulec podczas jazdy, powoduje się, że klocki zostają dociśnięte do tarcz. Dzieje się to dzięki obecności w układzie płynu hamulcowego, który dzięki znajdowaniu się w szczelnych przewodach podlega prawu Pascala. Dzięki niemu wywierając niewielką siłę na pedał hamulca, poprzez zwiększenie ciśnienia płynu energia zostaje zwielokrotniona na drugim końcu układu. Oznacza to, że można delikatnie nacisnąć stopą na hamulec, a szczęki hamulcowe z bardzo dużą energią zacisną się na tarczach. W efekcie tego do tarcz przyciśnięte zostaną klocki, które trąc o powierzchnię tarczy, będą wytracały energie pędu auta.

Jakie objawy dają zużyte klocki hamulcowe?

Jeśli klocki hamulcowe zużyją się całkowicie, stracą swoje właściwości i po prostu nie będą pracowały tak efektywnie, jak wcześniej. Rzecz jasna oznacza to ogromne niebezpieczeństwo dla kierowcy i pasażerów, ponieważ efektywność pracy układu hamulcowego zostanie znacznie zmniejszona. Warto więc wiedzieć, jak odpowiednio wcześnie rozpoznać, że klocki zaczynają zbliżać się do momentu, gdy wymiana będzie konieczna.

Zdecydowanie najoczywistszym objawem jest dochodzenie z kół odgłosu piszczenia podczas hamowania. Wiele klocków ma zatopione w sobie specjalne blaszki, które po znacznym zużyciu się klocka zostają odkryte. Dochodzi wtedy do ich kontaktu z tarczą, co generuje charakterystyczny pisk.

Bardziej doświadczeni kierowcy z całą pewnością wyczują również znaczną zmianę pracy układu hamulcowego. Po wciśnięciu pedału hamulca samochód może zacząć słabiej hamować, a droga hamowania będzie się stopniowo wydłużała. Są to zmiany bardzo delikatne, lecz jeśli ktoś sporo jeździ, z całą pewnością je dostrzeże.

Przyjmuje się, że komplet klocków hamulcowych powinien wystarczyć na około 3-4 lata jeżdżenia auta lub na około 40 tysięcy kilometrów. Oczywiście można termin wymiany przełożyć, jeśli będzie się delikatnie jeździło autem i uspokoi się swój styl prowadzenia.

O czym trzeba pamiętać po wymianie klocków hamulcowych?

Często kierowcy zapominają, że po wymianie klocków hamulcowych trzeba nieco odczekać, zanim samochód zacznie efektywnie hamować. Wielu specjalistów zaleca, aby nawet przez około 300-400 kilometrów zachować szczególną ostrożność, gdyż hamulce mogą bardzo słabo pracować. Wynika to z konieczności ułożenia się klocków na tarczach, a także do zdarcia się ich wierzchniej warstwy okładzin.